2 de desembre del 2015

TILC: Comunicació a Internet.

DIARI REFLEXIU SETMANA 3 i 4 - UN PASSEIG PER LES XARXES SOCIALS.




2 de Decembre de 2015

Aquesta setmana l'aventura fa una parada en el món de les xarxes socials per a conèixer millor els seus avantatges i desavantatges i els seus possibles usos en l'àmbit educatiu. En ple segle XXI, les xarxes socials formen part del nostre dia a dia i és estrany aquell que no té creat un perfil en alguna d'aquestes xarxes. Facebook, Twitter i Instagram són algunes de les més utilitzades per la societat en general, sense oblidar-nos d'altres aplicacions com Whatsapp, Line o Skype, eines que ens permeten comunicar-nos amb els nostres amics, familiars o companys de forma ràpida, senzilla, instantània i directa.

Personalment pensava que tenia un ampli coneixement pel que fa a xarxes socials però gràcies a aquest tema he descobert que no és així, que desconeixia moltes aplicacions que poden ser molt útils en l'àmbit educatiu. Entre unes altres, la que més m'ha cridat l'atenció és EdModouna plataforma social d'aprenentatge en línia. Creada l'any 2008, per al seu ús específic en educació, es tracta d'un servei de xarxes socials basat en el microblogging, que proporciona al docent un espai virtual privat en el qual es poden compartir missatges, arxius i enllaços, un calendari d'aula, així com proposar tasques i activitats i gestionar-les. 
Una de les coses més importants de Edmodo i avantatjoses és que està disponible per a tota la comunitat educativa de manera gratuïta, no existint comptes premium. És a dir, la funcionalitat de l'aplicació és plena per a la seua versió gratuïta. A més, algunes de les funcionalitats més interessants que ens permet aquesta plataforma són: compartir diversos recursos multimèdia, crear comunitats on agrupar a tots els docents i alumnes del centre educatiu o donar accés als pares als grups en els quals estiguen assignats els seus fills, permetent estar informats de l'activitat dels seus fills i tenir la possibilitat de comunicació amb els professors.

Després de recordar què és un una xarxa social, els tipus que existeixen, els seus avantatges i desavantatges, les possibilitats educatives que tenen i del passeig per les diferents exemples proposats, alguns molt interessants, ens dirigim cap a Twitter per a veure què publicacions s'amaguen sota el hastag #TILCiTIC i realitzar les nostres pròpies aportacions amb alguns enllaços interessants o RT a informacions compartides pels companys.

Com defensem l'ús de xarxes socials en l'aula, proposem una activitat amb Twitter. Aquest servei ens permet publicar en la xarxa xicotets missatges (140 caràcters), fer enquestes, seguir els comentaris de algunes personalitats o dels nostres amics o consultar les notícies en temps real. Però també té moltes possibilitats educatives. Per exemple, en el cas de la classe de Llengua i Literatura, per a estudiar les metàfores, es pot proposar a l'alumne que publique les seues pròpies metàfores en Twitter sota un mateix hashtag perquè tots els alumnes lligen les creacions dels seus companys. A més, com a incentiu, es pot premiar als més originals que, en aquest cas, es podria valorar mitjançant la quantitat de RT o Me gusta. 

Altra activitat podria ser la creació d'un conte on s'anirien encadenant els diferents tweets de cada alumne. El professor podria iniciar la història per a, després, els alumnes anaren completant el conte. Podria realitzar-se entre tota la classe o fer xicotets grups dins d'un mateix curs perquè siga més organitzat i més senzill. És una forma diferent de crear una redacció però fent ús de les noves tecnologies que tant agraden als joves.
Imatge recuperada de www.viralblog.com
Una altra activitat més per a la qual podria ser útil Twitter en qualsevol matèria és la creació d'un hashtag comú per a tot el curs amb el qual publicar tweets on s'oferiria enllaços d'interès relacionats amb el tema de l'assignatura, recursos o imatges. A més, si s'empra també el blog com a mètode de treball per a l'alumne, se li pot demanar que publique l'enllaç de les seues entrades en Twitter, on tindria una repercussió major. L'any passat en el màster d'Educació vam funcionar d'aquesta manera i va tenir bastant èxit, sobretot perquè compartíem molta informació interessant.

Per tant, estic a favor de l'ús de les noves tecnologies en l'aula i crec més en els avantatges que en els desavantatges que puguen tenir. Estem en una societat on impera l'ús de smartphone, tablets i ordinadors, eines que cada vegada estan més presents en l'aula i que semblen estar configurats per a ser un element més de l'educació del futur, per açò no hem de tenir por a implantar el seu ús en l'aula, sempre sota supervisió i recordant a l'alumnat la importància de fer un bon ús d'aquest tipus d'eines.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada