25 de novembre del 2015

La llengua i les TIC

DIARI REFLEXIU - Setmana 2. Llengua i TIC.



25 de novembre de 2015

Després de començar l'aventura creant un blog personal, aquesta setmana hem après a treballar amb diferents recursos a Internet relacionats amb el català. Però, en primer lloc, toca llegir les instruccions, on ens recorden que l'objectiu d'aquesta aventura és aprendre a integrar les TIC en l'ensenyament de cadascuna de les nostres matèries d'especialitat utilitzant com a llengua vehicular el català.

Disposats a començar amb la tasca, ens hem submergit en la xarxa per a conèixer aplicacions i eines que ens poden ajudar a utilitzar correctament el català i usar-ho en un context tecnològic com en el qual ens trobem. La primera parada ha sigut en la web de Voki, una aplicació que ens permet crear un avatar que recita el missatge que nosaltres vulguem. Aprofitant aquesta interessant aplicació que resulta bastant dinàmica, ací teniu un avatar que resumeix les '10 raons perquè els productes digitals parlin català', extretes de l'interessant article publicat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (clic ací per a llegir-ho).


Seguidament, hem navegat per diferents diccionaris per a veure les possibilitats que ens ofereixen. Destacem el DIEC (Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans), el Diccionari català-valencià-balear d’A. M. Alcover i F. de B. Moll i el Diccionari de l'Enciclopèdia Catalanatres diccionaris on podem cercar les definicions de les paraules que vulguem i que ens demostren que, avui dia, és molt més senzill i ràpid realitzar aquest tipus de cerques que com succeïa antigament, on necessitaves consultar diversos toms d'una extensa enciclopèdia o un pesat diccionari. 

També hem conegut Optimot, que amb el seu cercador d'informació lingüística ens ajuda a resoldre els nostres dubtes sobre la llengua catalana, i TERMCATel centre de terminologia de la llengua catalana que ens permet accedir a altres diccionaris o glossaris. A més, hem fet ús de la Enciclopèdia Catalana online per a acabar l'activitat de cerca en InternetUna tasca la d'aquesta setmana amb la qual hem practicat la cerca de lèxic a través de diferents eines tecnològiques.

Tot seguit, hem llegit l'article de Marta Torres i Vilatarsana titulat "Com es regula la comunicació interpersonal a Internet? La ‘netiqueta’". És una lectura interessant i recomanable per a tots aquells que vulguen conèixer quins són les normes a seguir en el món d'Internet perquè, com qualsevol societat, la tecnològica també es regeix per una sèrie de pautes que convé tenir en compte. En concret, l'autora se centra en les normes lingüístiques i discursives per a oferir als lectors una guia per a optimitzar l'ús de la comunicació a través d'Internet.

Per últim hem treballat amb Wordle, un programa en línia que et permet crear núvols de paraules. És un programa molt interessant perquè t'ofereix la possibilitat de crear definicions o resums de forma visual, destacant els conceptes més important. Ací teniu un exemple, endevineu a què paraula es refereixen? 

Efectivament, són conceptes que es corresponen amb la definició de literatura

En resum, saber cercar correctament en Internet és una tasca bastant important i complicada per la quantitat de recursos i eines que podem trobar en la xarxa. No obstant açò, si sabem localitzar les webs idònies, tindrem gran part del nostre treball realitzat. A més, com a professors hem de saber què recursos es troben al nostre abast i com han de ser utilitzats, per a poder explicar als nostres alumnes les seues utilitats, els seus avantatges i els seus inconvenients. En aquest cas, gràcies a aquesta pràctica hem pogut conèixer algunes pàgines que ens seran molt útils per a treballar la llengua catalana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada