23 de gener del 2016

Experiències TILC a l'aula

DIARI REFLEXIU SETMANA 9 - DE LA TEORIA A LA PRÀCTICA
Imatge recuperada de http://www.aulatecnia.es/

23 de gener de 2016
Arribem a l'última setmana del curs i ens acomiadem d'aquesta apassionant aventura on hem pogut indagar en el món de les noves tecnologies de la informació i la comunicació aplicades a l'ensenyament de llengües i literatura. Vam començar creant un blog, un instrument fonamental durant aquest curs per a reflectir el nostre aprenentatge. Setmana a setmana hem vist nous recursos, eines i aplicacions que ens permeten integrar les TIC en les nostres classes utilitzant com a llengua vehicular el català. Per exemple, vam veure els diferents diccionaris en línia, Wordle, les xarxes socials, webs centrades en cadascuna de les especialitats, recursos pedagògics com les Webquest o les Wikis i el maquinari, els elements físics que fan possible que puguem connectar-nos a la xarxa i navegar per Internet.

Però després de veure tota la teoria, arriba l'hora de posar en pràctica l'aprés i veure diferents experiències de l'ús de les TIC en l'aula, idees que podrem utilitzar en un futur o fins i tot millorar d'acord amb els avanços tecnològics que s'aniran produint amb el pas del temps. No obstant açò, per a poder introduir i desenvolupar totes aquestes qüestions en una classe concreta hem de tenir en compte l'organització de l'aula, els programes i aplicacions web i els aspectes pedagògics. D'aquesta manera, en l'apartat escenari hem pogut llegir informació molt interessant sobre les distintes formes d'organitzar l'aula d'informàtica o les qüestions pedagògiques que hem de tenir en compte a l'hora d'integrar les TIC als centres educatius. 


Un altre aspecte a tenir en compte abans de parlar de les experiències de l'ús de les TIC és la competència digital dels docents. Les tecnologies de la informació i de la comunicació són part del nostre dia a dia i, per açò, és fonamental la seua incorporació en l'àmbit educatiu, però no solament serveix utilitzar les TIC, com a docents, hem de saber com traure el màxim profit de les noves tecnologies, per la qual cosa resulta imprescindible l'alfabetització digital dels professors. 

De la necessitat de saber els coneixements que un docent necessita tenir en compte per a una correcta integració educativa de les TIC sorgeix el model TPACK, desenvolupat per Mischra i Koehler l'any 2006. Segons aquesta proposta, es necessita d'una formació del professorat en diferents tipus de coneixements (disciplinaris, tecnològics i pedagògics), els quals se sintetitzen a saber utilitzar una metodologia efectiva per a l'ús de les TIC recolzant estratègies i mètodes pedagògics en relació a una disciplina, on el professor adquireix el paper d'agent actiu durant tot el procés educatiu. 

Personalment, crec que sóc més competent en el coneixement tecnològic, no solament d'eines informàtiques o maquinari, sinó en aplicacions i recursos tecnològics educatius o altres tipus de tecnologies on trobem el cinema o els mitjans de comunicació, sobretot després d'haver realitzat aquest curs, on hem pogut veure com es poden usar diverses eines tecnològiques en l'ensenyament i, al mateix temps, comprendre que l'ús de les TIC pot modificar la manera en la qual els docents ensenyem. No obstant açò, l'escassa experiència com a professora m'impedeix tenir uns coneixements pedagògics que vagen més enllà de la teoria.



A més, com ja hem esmentat abans, l'organització de l'aula és una part molt important que influeix en el procés d'ensenyament-aprenentatge. En la majoria dels centres no es para esment al mobiliari i a la forma en la qual s'organitzen les taules i cadires, un error que provoca que no es traga el màxim profit a tots els recursos. Com a professora, m'agradaria trobar una aula que comptara amb els recursos tecnològics d'última generació, però com a est és un aspecte que depèn dels recursos econòmics, sempre podem atendre a un altre tipus d'elements per a millorar les nostres classes. Per exemple, la situació de les taules i cadires de manera que el docent tinga plena visió de tots els seus alumnes, així com els estudiants també tinguen la possibilitat de veure als seus companys i puguen interactuar de forma adequada quan la situació ho requerisca, a més de no oblidar una bona visió de la pissarra.

I pel que fa a les aules d'informàtica i materials tecnològics, avui dia seria interessant que totes les aules comptaren amb projectors i pissarres interactives, a més d'un ordinador portàtil per a ús del professor. Fins i tot si la situació ho permet, tauletes digitals per a cada estudiant i, si no és possible pel cost econòmic que suposa, almenys facilitar un racó amb un o dos ordinadors perquè, de manera rotativa, els alumnes puguen fer ús d'ells. També, crec necessari una aula d'informàtica situada en forma de ferradura perquè, com a professora, puga passejar-me per l'aula atenent al que fan els alumnes i els seus possibles dubtes, a més, crec que és un sistema que evita que els estudiants es distraguen navegant per la xarxa, jugant o fent coses que no es corresponen amb les tasques a realitzar.


Imatge recuperada de https://gesvin.wordpress.com

Centrant-nos en diferents experiències educatives, en aquest temari hem vist alguns projectes molt interessants en els quals integren les TIC com a recurs. Per exemple, la "Viquilletra" feta per l'alumnat de 3r curs de l'ESO des de l'àrea de literatura i llengua catalana a l'Escola Manyanet Molins de Molins de Rei (Barcelona) o el projecte "Skype a l'aula", on utilitzen aquesta eina per a dur a terme treballs col·laboratius. Totes són formes vàlides per a no solament integrar les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge, sinó diferents maneres d'utilitzar correctament les noves tecnologies de manera que els alumnes puguen desenvolupar les seues competències cognitives i lingüístiques.

No obstant açò, m'agradaria recomanar el booktrailer com a experiència de l'ús de les TIC en l'assignatura de Llengua i Literatura, una bona forma d'utilitzar les noves tecnologies per a treballar una obra literària concreta i fomentar la lectura entre els més joves, un treball que he volgut utilitzar per a dur a terme l'activitat d'aquesta setmana i fer la meua seqüència didàctica. 

Fins ací hem arribat, durant aquest camí hem aprés moltes coses, però, sobretot, ara sabrem aplicar les TIC per a l’aprenentatge i la col·laboració de l’alumnat, especialment, adreçades a la millora del plurilingüisme; coneixem eines i recursos per a la informació, comunicació i aprenentatge online; sabem col·laborar utilitzant les TIC amb la comunitat educativa i, finalment, hem aprés a definir escenaris d’aprenentatge amb el suport de les TIC. Per tant, creiem que l'objectiu d'aquesta aventura, aprendre a integrar les TIC en l'ensenyament de cadascuna de les nostres matèries d'especialitat utilitzant com a llengua vehicular el català, ha sigut complit de manera molt satisfactòria. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada