2 de gener del 2016

Tema 5: aprenentatge a Internet.

DIARI REFLEXIU SETMANA 7 - APRENEM AMB INTERNET


Imatge recuperada de http://didacticageneral2lp.blogspot.com.es/

2 de gener de 2016
Iniciem un any nou i i amb ell la setena setmana d'aventura, arribant al cinquè tema de l'assignatura. Ja hem vist altres recursos com les xarxes socials i les seues aplicacions en l'àmbit educatiu però, en aquesta ocasió, coneixerem en profunditat nous recursos pedagògics que utilitzen les tecnologies de la informació i comunicació com a font principal: WebQuest, Cacera del tresor, Wiki i Blog. 

Com sempre. el primer de tot és llegir la informació del temari i les tasques a realitzar. Una vegada entesos quins són els treballs que hem de fer, toca posar-se a la feina. La primera activitat ha consistit en fer una anotació com si fóra un post-it, indicant un dels recursos seleccionats en la nostra recerca. La meua elecció ha sigut la WebQuest "Els Avantguardes", una manera molt interessant i amena de presentar als alumnes aquest corrent artístic. 

La pràctica és fonamental per a acabar d'entendre la teoria però, què són realment els quatre recursos anteriorment esmentats? No patiu perquè a continuació us farem un breu resum perquè conegueu en què consisteix una WebQuest, una cacera del tresor, una wiki i un blog:



Una WebQuest és una activitat creada a manera de pàgina web per a estudiar i treballar un tema concret a través d'exercicis de recerca, investigació i creació. Encara que hi ha diferents dissenys, la majoria de models conté els mateixos apartats: introducció, tasca, procés, avaluació, conclusió i orientació didàctica. 

Després de cercar diferents WebQuest i veure la quantitat de temari que podem treballar amb aquest recurs, recomane aquesta WebQuest "Coneixes el segle d'Or?", un espai per a treballar el segle d'Or amb els alumnes de secundària amb activitats d'investigació, creació d'un article i exposició oral final, on el treball en equip és molt important.

Personalment considere que és un recurs pedagògic molt útil i senzill d'utilitzar perquè ens permet integrar les TIC en el temari curricular, al mateix temps que apliquem la teoria a la pràctica mitjançant activitats basades en el constructivisme, on el treball autònom de cada alumne és el motor principal en l'adquisició de coneixements.


Una cacera del tresor és un recurs similar a la WebQuest però amb la diferència que no es proporciona informació sobre el tema a treballar, sinó que simplement s'aporten les URL que dirigeixen a l'alumne fins a la informació necessària per a contestar les preguntes proposades. D'aquesta manera, també és una activitat de recerca que acaba amb una pregunta final que obliga als estudiants a reflexionar sobretot el que han trobat navegant per les diferents webs.

Es tracta d'un recurs que, igual que la WebQuest, permet afegir arxius multimèdia com a fotografies o vídeos, la qual cosa fa que les activitats siguen més amenes. Tenim l'exemple de El Musical, una cacera del tresor per a estudiar i treballar amb el gènere musical amb els estudiants de secundària. Però també poden utilitzar-se per a qualsevol nivell educatiu, com per exemple la Cacera del tresor titulada Els instruments, feta perquè els xiquets coneguen els diferents tipus d'instruments.

El model general de Cacera del tresor es compon d'una introducció, preguntes, la gran pregunta final, els recursos per a realitzar les cerques i el mètode d'avaluació. Aquest recurs és més pràctic i senzill per al docent però implica una labor major per a l'alumne, ja que no se'ls proporciona informació prèvia, sinó que són ells mateixos els que han de cercar en les diferents adreces webs que se'ls facilita.


Una wiki és una web feta gràcies a la participació de diverses persones que poden editar el contingut en qualsevol moment. Per tant, és un tipus de treball col·laboratiu basat en la facilitat d'actualització i el continu creixement de continguts. Des del punt de vista educatiu són una gran font d'informació per la quantitat de temes que podem trobar, encara que sense oblidar que a voltes aqueixa mateixa informació pot no ser del tot precisa.

Navegant pels diferents recursos, hem trobat diverses Wikis relacionades amb el món educatiu com Astroclàssica, una Wiki feta pels alumnes de segon de batxillerat d'un institut d'educació secundària. És una bona forma de realitzar un treball en grup amb una classe i d'organitzar tota la informació sobre un tema concret, en aquest cas sobre Astronomia i Mitologia Clàssiques.

El més important d'una Wiki és que ens permet realitzar un treball de forma col·laborativa, processant i actualitzant informació sense necessitat d'haver de tornar a fer una nova Wiki. Com a docents podria ser un projecte per a dur a terme durant tot un curs escolar, organitzant als alumnes d'una mateixa classe perquè entre tots construïsquen una Wiki treballant en grup, al mateix temps que ens serveix com a recopilació d'informació i suport virtual de la matèria impartida en classe.


Un blog és un diari personal publicat en Internet que ens ofereix diferents opcions per a editar els nostres textos, com la possibilitat d'afegir i editar imatges, vídeos, gadgets, enllaços i fins i tot poder administrar un blog entre diverses persones. Aquestes característiques fan dels blogs un recurs pedagògic molt interessant. 

Com és un recurs senzill d'utilitzar, en Internet hi ha una quantitat desorbitada de blogs dedicats al món de l'ensenyament, des de blogs amb consells per a professors fins a blogs creats per a una assignatura en concret. En la nostra recerca per la xarxa hem trobat el blog El goig de llegir... i créixer!, un espai creat per un grup d'animació a la lectura per a difondre la seua passió pels llibres.

Després de llegir i veure els diferents exemples de blogs trobats en la xarxa i gràcies a aquest mateix blog elaborat de forma individual per a aquesta assignatura, hem pogut comprovar que són un estupend recurs per a treballar qualsevol tema de qualsevol matèria per integrar les TIC i la seua facilitat i d'avaluació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada